Ujian PISA dan TIMSS
Programme
International Student Assessment (PISA) merupakan pentaksiran yang telah diiktiraf di peringkat
antarabangsa dan diselaraskan oleh OECD (Organisation For Economic Co-Operation
and Development). Tujuan PISA diadakan untuk menilai kecekapan murid
berumur 15 tahun dalam Bacaan, Matematik dan Sains. Sehubungan itu, kita dapat
melihat keupayaan pelajar mengaplikasi pengetahuan dalam kehidupan harian. 74
buah negara termasuk negara bukan anggota OECD menyertai pentaksiran yang
dikendalikan setiap tiga tahun.
OECD berpendapat bahawa PISA
merupakan satu kaedah yang sangat unit kerana ini merupakan satu- satunya
kajian pendidikan antarabangsa yang mengukur kemahiran dan pengetahuan pelajar
yang berusia 15 tahun. Malaysia telah menyertai PISA pada tahun 2009 dan berada kedudukan ke 57
daripada 74 buah negara. Skor yang Malaysia dapat pada masa itu 404 dengan min
458. Manakala pada tahun 2012 Malaysia berada pada kedudukan 52 daripada 65
buah negara dengan skor 421 berbanding skor antarabangsa 494. Berdasarkan skor
dan kedudukan yang kita perolehi, Malaysia perlu mempertigkatkan lagi pretasi
agar pendidikan Malaysia setaraf dengan negara seperti China, Singapura, Korea
Selatan, Jepun dan Finland. Beberapa faktor yang boleh menyumbang kepada
pretasi Malaysia antaranya sikap pelajar itu sendiri yang menganggapkan ujian
PISA ini tidak penting. Kebanyakkan pelajar yang menyertai ujian PISA tidak
bersungguh- sugguh menjawab soalan kerana bagi mereka tidak member kesan kepada
pretasi mereka tetapi akan memberi kesan kepada negara kita, Malaysia. Selain
itu, sikap guru itu sendiri yang lebih mengutamakan untuk menghabiskan sukatan
mata pelajaran dengan cepat. Kebanyakkan pelajar hanya menghafal konsep tetapi
tidak memahami konsep sebenar apa yang dipelajari oleh mereka sendiri. Bagi
mengatasi masalah kemerosotan PISA, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
telah memperkenalkan satu sistem Pentadbiran Berasaskan Sekolah (PBS). PBS ini
hanya dilakukan di negara-negara maju seperti Australia, Britain, Hong Kong.
Dengan kemajuan sekarang ini telekomunikasi dan ICT yang canggih dan moden,
pentadbiran sistem PBS dipermudahkan. Tujuan PBS adalah untuk melahirkan
graduan yag berkualiti bukan sahaja dari segi akademik malah dalam bidang
ko-kurikulum
Manakala Trends in Interational
Mathematics and Science Study (TIMSS) merupakan pentaksiran antarabangsa
berasaskan kurikulum sekolah bagi mata pelajaran Matematik dan Sains di seluruh
dunia. Pentaksiran merangkumi dua aspek iaitu pengetahuan kandungan seperti Algebra
dan Geometri dan kemahiran kognitif seperti proses pemikiran berbentuk
pengetahuan, aplikasi dan penaakulan. Sehingga kini lebih 59 negara menyertai
pentaksiran yang dilakukan empat tahun sekali. Ini merupakan satu kajian IEA (The
International Association for the Evaluation of Educational Achievement)
dimana ia berpusat di Amsterdam, Belanda. TIMSS merupakan laporan yang
membandingkan pencapaian Matematik dan Sains sesebuah negara di peringkat dunia
yang telah dilaksanakan pada tahun 1995. Penilaian ini dilakukan ke atas
pelajar dari tahun 4 dan tingkatan 2. Sekaligus ujian ini membuka peluang
Malaysia untuk mengetahui kedudukan dan pretasi pelajar dalam kalangan
negara-negara peserta.
Kita perlu berusaha bagi
meningkatkan lagi pencapaian pendidikan negara terutama Sains dan Matematik.
Hal ini terbukti apabila penurunan keputusan TIMSS berbanding dengan negara
yang terlibat seperti Hong Kong, Singapura dan Korea Selatan. Sekiranya tiada
usaha untuk mempertingkatkan martabat pendidikan di negara ini, maka Malaysia
akan menghadapi risiko ketinggalan dalam pendidikan pada masa kini dan kurang
berdaya saing pada masa hadapan. Antara isu yang dibangkitkan kenapa Malaysia
tidak dapat pencapai tahap pendidikan seperti Hong Kong, Singapura adalah kerana masalah bahasa terutamanya
bahasa Inggeris. Menurut Mohini (2008) dan Aziz (2004) pengajaran Sains dan
Matematik dalan bahasa Inggeris menambah satu lagi masalah kepada pelajar. Hal
ini kerana, pelajar tidak bersedia, tidak berminat dan tiada keyakinan dalam
penggunaan bahasa Inggeris. Oleh itu, bagi pelajar sederhana dan lemah dalam
akademik, mereka akan menghadapi masalah yang berganda berbanding dengan
pelajar yang mempunyai pretasi yang tinggi
Namun pada 8 Julai 2009, Menteri Pelajaran Malaysia Tan Sri Muhyidin
Yassin telah memansuhkan PPSMI dan kabinet telah memutuskan pelaksanaan Memartabatkan
Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI)
No comments:
Post a Comment